Ai nevoie de ajutor? Contacteaza-ne la: contact@ptc-auto.ro  /  0351 630 022

Cum să protejezi anvelopele auto de uzura prematură?

Anvelopele reprezintă singurul punct de contact între mașina ta și drum, influențând direct siguranța, performanța, manevrabilitatea și chiar eficiența consumului de combustibil. Cu toate acestea, de prea multe ori, acestea sunt neglijate sau considerate doar o cheltuială inevitabilă.

Uzura prematură a anvelopelor nu numai că generează costuri neașteptate pentru înlocuire, dar poate compromite serios siguranța ta și a pasagerilor. În acest ghid detaliat, vom explora strategiile esențiale și bunele practici pe care le poți adopta pentru a-ți proteja anvelopele de uzura prematură.

Importanța anvelopelor în siguranța rutieră

Înainte de a intra în detalii, este vital să înțelegem rolul crucial pe care îl joacă anvelopele. Fie că este vorba de o frânare bruscă, de o manevră de evitare rapidă sau de menținerea aderenței pe un carosabil umed, anvelopele sunt primele care reacționează. 

O anvelopă uzată necorespunzător sau întreținută defectuos își pierde rapid capacitatea de a funcționa la parametri optimi, mărind distanțele de frânare, scăzând aderența în viraje și crescând riscul de acvaplanare pe ploaie. Investiția în întreținerea corectă a anvelopelor este o investiție directă în siguranța ta.

Menținerea presiunii corecte în anvelope

Fără îndoială, cel mai important aspect al întreținerii anvelopelor este menținerea unei presiuni corecte. Presiunea în pneuri la o valoare optimă are un impact semnificativ asupra duratei de viață a anvelopelor, siguranței și eficienței consumului de combustibil.

Atunci când o anvelopă este umflată prea puțin, presiunea aerului este prea mică pentru a susține corect greutatea vehiculului. Acest lucru duce la o suprafață de contact excesivă cu drumul pe flancuri, generând o uzură accelerată a acestora. 

Mai mult decât atât, crește semnificativ rezistența la rulare, ceea ce înseamnă că motorul trebuie să lucreze mai mult, ducând la un consum mai mare de combustibil. Un alt pericol major este supraîncălzirea anvelopei din cauza flexării excesive, care poate slăbi structura internă, crescând riscul de explozie.

Pe de altă parte, o anvelopă umflată prea mult are o presiune prea mare, ceea ce face ca doar centrul benzii de rulare să intre în contact eficient cu drumul. Rezultatul este o uzură rapidă și pronunțată în centrul benzii de rulare. De asemenea, este diminuată aderența (în special la frânare și în viraje).

Presiune anvelope: cum acționezi corect

  • efectuează o verificare a presiunii anvelopelor cel puțin o dată pe lună și întotdeauna înainte de a pleca într-o călătorie lungă; nu te baza doar pe factorul vizual; o anvelopă poate părea umflată corect chiar și atunci când are o presiune semnificativ sub valoarea medie optimă;
  • întotdeauna verifică presiunea când anvelopele sunt „reci"; acest lucru înseamnă că mașina a stat nemișcată cel puțin trei ore sau a rulat pe o distanță foarte scurtă (mai puțin de 2-3 kilometri) la o viteză redusă; rularea generează căldură, iar căldura crește presiunea aerului din anvelopă, oferind un afișaj fals;
  • valoarea presiunii recomandate se află în manualul vehiculului, pe un sticker de pe stâlpul ușii șoferului (îl vezi când deschizi ușa), pe capacul rezervorului de combustibil sau în torpedou; reține că presiunea recomandată poate varia între anvelopele din față / cele din spate și că adesea există valori diferite pentru o mașină încărcată complet sau un drum lung;
  • nu uita să verifici și presiunea roții de rezervă, dacă mașina ta este echipată cu una; nu vrei să descoperi că este nefolositoare exact când ai nevoie de ea.

Folosirea anvelopelor potrivite sezonului

Utilizarea anvelopelor adaptate condițiilor meteorologice este absolut esențială pentru siguranță și pentru prevenirea uzurii premature.

Anvelopele de iarnă

Sunt fabricate dintr-un compus de cauciuc special, care rămâne moale și flexibil la temperaturi scăzute (sub 7°C). Profilul lor specific, cu numeroase lamele (caneluri fine), asigură o aderență superioară pe zăpadă, gheață și lapoviță.

Folosite vara, pe asfalt fierbinte, acest compus moale se uzează rapid, își pierde integritatea structurală, reduce drastic aderența și, prin urmare, mărește semnificativ distanța de frânare. Vezi când se pun cauciucurile de iarnă - tot ce trebuie să știi

Anvelopele de vară

Sunt concepute pentru a funcționa optim la temperaturi peste 7°C. Cauciucul lor este mai dur și oferă stabilitate și aderență excelentă pe carosabil uscat și umed în condiții de căldură. Folosite iarna, devin rigide, își pierd aderența și devin extrem de periculoase pe drum. Află când se montează cauciucurile de vară pe mașină

Evită orice fel de compromis

Anvelopele all-season pot fi o opțiune pentru anumite tipuri de climat moderat, dar nu oferă niciodată performanța specializată a anvelopelor dedicate de vară și iarnă în condiții extreme. Dacă locuiești într-o zonă cu ierni aspre și veri fierbinți, două seturi de anvelope sunt cea mai sigură și economică soluție pe termen lung.

mecanic auto schimband o roata la masina in service

Geometria și echilibrarea roților

Aceste două operațiuni, adesea confundate, sunt vitale pentru o uzură uniformă a anvelopelor și o experiență de condus sigură.

Alinierea roților (geometria)

Se referă la ajustarea unghiurilor roților vehiculului conform specificațiilor producătorului. O aliniere incorectă duce la uzura neuniformă a anvelopelor, adesea vizibilă pe o singură margine, sub formă de zimți sau într-un model neregulat. Semne ce indică faptul că roțile trebuie aliniate:

  • mașina trage într-o parte;
  • volanul nu stă drept în timpul mersului în linie dreaptă;
  • uzură pronunțată a anvelopelor pe o singură parte.

Echilibrarea roților

Presupune distribuția uniformă a greutății în jurul circumferinței roții. O roată neechilibrată va provoca vibrații (resimțite în volan la anumite viteze sau în scaun) și va duce la o uzură neregulată a setului de anvelope, adesea într-un model ondulat sau peticit.

Cum acționezi corect?

  • verificări periodice: efectuează o verificare a geometriei roților periodic (la fiecare 20.000-30.000 km) sau ori de câte ori montezi anvelope noi, lovești o groapă puternic, simți că mașina trage într-o parte sau observi o uzură ciudată a anvelopelor;
  • echilibrare la fiecare montaj: roțile ar trebui echilibrate de fiecare dată când se montează anvelope noi pe jante sau când se schimbă poziția anvelopelor; de asemenea, dacă simți vibrații inexplicabile, echilibrarea este necesară.

Adoptarea unui stil de condus optim

Modul în care conduci are un impact direct și semnificativ asupra duratei de viață a anvelopelor. Iată ce poți face:

  • evită accelerările și frânările bruște: aceste manevre impun o presiune imensă asupra benzii de rulare, provocând frecare excesivă și uzură rapidă; aderența maximă se obține prin accelerări și frânări progresive;
  • abordează virajele cu viteză moderată: virajele luate în viteză uzează puternic și neuniform marginile exterioare ale anvelopelor;
  • ferește-te de gropi și borduri: impactul poate deforma orice element al setului de jante și provoca deteriorări interne ireversibile ale anvelopelor, care nu sunt întotdeauna vizibile imediat; frecarea repetată de borduri (la parcare, de exemplu) poate tăia sau slăbi flancul anvelopei;
  • evită supraîncărcarea vehiculului: fiecare vehicul are o greutate maximă admisă (masă maximă autorizată) specificată de producător; supraîncărcarea pune o presiune excesivă pe anvelope, ducând la supraîncălzire, uzură rapidă și risc de explozie.

👉 Descoperă pe blog și alte sfaturi pentru întreținerea anvelopelor, astfel încât să le prelungești durata de viață! 

Protejarea anvelopelor auto de uzura prematură nu este doar o modalitate de a economisi bani, ci o componentă esențială a siguranței tale și a celor dragi. Prin adoptarea acestor practici de întreținere și un stil de condus responsabil, vei prelungi semnificativ durata de viață a anvelopelor, vei îmbunătăți performanța vehiculului și vei contribui la un condus mai sigur și mai eficient!