Ai nevoie de ajutor? Contacteaza-ne la: contact@ptc-auto.ro  /  0351 630 022

Când se pun cauciucurile de iarnă: tot ce trebuie să ştii

 

În România, condiţiile meteorologice impun schimbul anvelopelor de sezon. Producătorii de cauciucuri iau în calcul în timpul proceselor tehnologice temperaturile şi calitatea suprafeţei pe care vor rula. Astfel, roţile de vară oferă cel mai bun randament la temperaturi ridicate, indiferent că eşti pe asfalt uscat sau umed.

La polul opus, cauciucurile de iarnă sunt mai groase şi se comportă bine la temperaturi negative, ajutând maşina să treacă peste obstacole cum ar fi zăpada, gheaţa sau materialul antiderapant. În cele ce urmează îţi prezentăm tot ce trebuie să ştii despre acest tip de anvelope:

Ce spune legea

Circulaţia pe drumurile publice din ţara noastră este reglementată legal printr-o ordonanţă de urgenţă din 2002, actualizată şi republicată. În acest act normativ se prevede obligativitatea dotării autovehiculului cu anvelope de iarnă atunci când rulează pe drumuri publice acoperite de zăpadă, gheaţă sau polei. Aşadar, nu se aminteşte nimic despre un anumit interval de timp.

Argumentul este unul cât se poate de logic: nu poţi estima începerea sau încheierea sezonului de iarnă. În plus, există zone de înaltă altitudine unde poţi găsi zăpadă chiar şi vara. Important este să cunoşti condiţiile în care trăieşti şi în care urmează să te deplasezi pentru a nu risca să fii surprins de prima zăpadă cu maşina echipată necorespunzător.

Ce înseamnă anvelope de iarnă

anvelopa de iarna
sursa foto: https://pixabay.com/photos/winter-tires-tire-car-tire-profile-3198543/

Anvelopele de iarnă sunt fabricate special pentru a face faţă provocărilor ridicate de condiţiile grele de vreme sau infrastructură. Din punct de vedere al materialului, sunt mai groase şi au în compoziţie compuşi moi, care permit trecerea peste obstacole fără a exista pericolul unei explozii.

Din punct de vedere al suprafeţei de rulare, canelurile au un tipar special. Adâncimea benzii de rulare este mai mare, la fel şi şanţurile. Acest tipar permite cauciucului să sape adânc în zăpadă sau noroi şi să ofere maşinii mai mult control.

La un control de rutină, autorităţile vor verifica prezenţa a două elemente distinctive pe flancul anvelopei. Primul este simbolul fulgului de nea, cel de-al doilea este alcătuit din literele MS (mud, snow) în orice model de prezentare: MS, M & S, M + S etc.

Când să le montezi

cauciuc in zapada
sursa foto: https://pixabay.com/photos/car-wheel-tire-travel-vehicle-6695943/

Nu trebuie să aştepţi prima ninsoare pentru a schimba cauciucurile. Dacă stai până în ultima clipă, există două riscuri. Primul şi cel mai important este al grăbirii uzurii seturilor de anvelope de vară, care pe măsură ce temperaturile scad pierd din eficacitate, iar în urma suprasolicitării se tocesc mai rapid. În al doilea rând, rişti să pierzi o zi întreagă la vulcanizare, aşteptând în cozi interminabile alături de alţi şoferi care au lăsat schimbul pe ultima sută de metri.

Majoritatea producătorilor au căzut de acord asupra unei valori de temperatură trebuie să te determine să echipezi maşina cu cauciucuri de iarnă: 7 grade Celsius. Atunci când mercurul termometrelor indică în mod constant valori sub acest prag, pneurile de iarnă oferă cel mai bun randament indiferent de suprafaţa pe care rulează maşina. Compuşii moi de cauciuc asigură flexibilitate pe vreme rece şi implicit aderenţă mai bună.

Cel puţin în ultimii ani, în multe zone ale ţării au fost săptămâni consecutive în timpul lunilor de iarnă când nu a căzut nici un fulg de nea. Acesta nu este un argument pentru a circula cu anvelope de vară. Cauciucurile de iarnă nu sunt confecţionate sau recomandate doar pentru a circula pe zăpadă. Ele îşi dovedesc eficienţa şi pe ploaie, noroi sau suprafeţe umede specifice sezonului rece.

Care este eficienţa anvelopelor All Season

Pe lângă cauciucurile speciale de iarnă, în ţara noastră sunt legale şi anvelopele mixte sau All Season, care au înscrise pe flanc simbolurile de mai sus: fulgul de nea şi literele MS. Aşa cum o arată şi numele, ele sunt un mix între pneurile de vară şi cele de iarnă.

Dacă din punct de vedere legal nu ridică probleme, în condiţii reale de iarnă nu sunt la fel de eficiente. Pentru a acoperi o marjă atât de largă de temperaturi, cauciucurile All Season nu oferă randament maxim nici vara, nici iarna.

În traficul urban, în care autorităţile îşi fac treaba şi degajează carosabilul la scurt timp după căderea primei zăpezi, te vei putea deplasa fără probleme la serviciu în sezonul rece. În schimb, dacă ieşi din oraş şi te îndrepţi către munte, nu vei avea siguranţa necesară pe zăpadă sau noroi.

Echiparea maşinii cu cauciucuri de iarnă este mai mult decât o măsură de evitare a eventualelor amenzi. Anvelopele fabricate special pentru temperaturi reci şi suprafeţe de drum acoperite de zăpadă, gheaţă sau alte derivate oferă un plus de stabilitate necesar în timpul manevrelor importante de frânare sau schimbare a direcţiei de mers. Alege pneuri de la producători premium şi înlocuieşte-le atunci când martorii de uzură de pe banda de rulare sunt din ce în ce mai vizibili.