Anvelopele all-season vs. anvelopele sezoniere: care sunt diferențele?
Scris de Adrian Cirjaliu, 15 Nov 23
Mulți șoferi se întreabă: „Trebuie să mai cumpăr anvelope de iarnă dacă am deja anvelope all-season?”.
Pentru a face o alegere înțeleaptă în ceea ce privește anvelopele pentru mașina ta, trebuie să înțelegi care sunt diferențele dintre cele de iarnă, de vară și anvelopele 4 anotimpuri. În acest articol, poți descoperi caracteristicile fiecărui tip de anvelopă în parte, astfel încât să poți lua decizia corectă pentru nevoile tale. Iată ce trebuie să știi!
Caracteristicile anvelopelor all-season
Există o mulțime de anvelope și cauciucuri auto din care poți alege. Anvelopele all-season, cunoscute și sub denumirea de anvelope all-weather sau anvelope 4 anotimpuri, combină tehnologiile anvelopelor de vară și de iarnă și pot fi utilizate pe tot parcursul anului. Acestea au mai multe crestături în profilul benzii de rulare decât anvelopele de vară, ceea ce le facilitează aderența pe drumurile înzăpezite, fiind totodată capabile să se adapteze la temperaturi mai ridicate.
Spre deosebire de anvelopele sezoniere, care sunt specializate pentru anumite condiții meteorologice, anvelopele all-season sunt concepute pentru a face față atât zăpezii și gheții de iarnă, cât și asfaltului uscat și ud al verii, garantând mobilitate și siguranță pentru temperaturi cuprinse între -10 °C și +30 °C.
Profilul anvelopelor all-season
Suprafața de rulare a anvelopelor all-season este proiectată pentru a oferi aderență pe drumul uscat și pe cel acoperit de zăpadă, având mai multe șanțuri și micro caneluri. Suprafața de rulare este adesea divizată în două zone distincte:
-
o zonă are aderență pe carosabil uscat, fiind proiectată cu caneluri și șanțuri mai puține, pentru a asigura o bună stabilitate și manevrabilitate;
-
a doua zonă are aderență pe zăpadă și gheață, fiind echipată cu șanțuri și blocuri mai mari.
Comportamentul anvelopelor all-season în condiții de vară și de iarnă
Anvelopele all-season se comportă bine în condiții de vară, oferind o aderență bună pe drumul uscat și ud. Acestea sunt proiectate pentru a rezista la temperaturi ridicate, având o compoziție a cauciucului adaptată pentru a preveni supraîncălzirea. De asemenea, anvelopele all-season oferă o performanță acceptabilă pe ploaie, asigurând o eliminare eficientă a apei prin caneluri și șanțuri speciale.
În condiții de iarnă, anvelopele all-season oferă o aderență decentă pe zăpadă ușoară și gheață. Cu toate acestea, în comparație cu anvelopele de iarnă, performanța de frân
are și manevrabilitate pe zăpadă și gheață poate fi redusă. De asemenea, anvelopele all-season pot avea dificultăți în a face față unor cantități mari de zăpadă sau gheață. Pentru condiții extreme de iarnă, este recomandat să alegi anvelope de iarnă specializate.
Descoperă și: Întreținerea anvelopelor: sfaturi pentru a prelungi durata de viață a anvelopelor tale
Avantajele și dezavantajele anvelopelor all-season
Principalele avantaje ale anvelopelor all-season includ:
-
versatilitatea;
-
economia de timp și bani, deoarece nu este nevoie să schimbi anvelopele de două ori pe an;
-
aderența bună pe drumurile umede, uscate, precum și o tracțiune acceptabilă pe zăpadă ușoară;
-
confortul și stabilitatea în timpul condusului;
-
anvelopele și jantele pot mai bine protejate față de unele pe care trebuie să le montezi și demontezi periodic;
-
nu este nevoie să te preocupi de depozitarea setului de anvelope nefolosit.
Cu toate acestea, există întotdeauna compromisuri în ceea ce privește performanțele anvelopelor sezoniere. Mai precis, este puțin probabil ca anvelopele 4 anotimpuri să fie la fel de bune ca cele potrivite pentru iarnă. De asemenea, durata de viață a anvelopelor all-season poate fi mai mică în comparație cu anvelopele specializate, deoarece suprafața de rulare se va uza mai repede.
Caracteristicile anvelopelor de iarnă
Sursă foto: Shutterstock
Anvelopele de iarnă sunt special concepute pentru a conduce în siguranță la temperaturi sub 7 °C și în condiții severe, cum ar fi gheața și zăpada. Caracteristicile care fac aceste anvelope unice sunt:
Adâncimea șanțurilor
Conform unui raport publicat de către Organizația germană a inspectorilor auto independenți, o adâncime mai mică de 4 milimetri a șanțurilor pneurilor de iarnă le face ineficiente pe drumurile acoperite de zăpadă sau gheață. De asemenea, distanța de frânare pe zăpadă de la 50 km/h crește cu 6 m dacă adâncimea șanțurilor scade de la 8 la 4 mm.
Astfel, adâncimea șanțurilor anvelopelor de iarnă trebuie să fie între 8-9 mm pentru a reduce acumularea zăpezii și asigura o mai bună tracțiune pe zăpadă.
Muchiile
Anvelopele de iarnă se caracterizează prin prezența unui mare număr de muchii și o densitate sporită a canelurilor. Cu alte cuvinte, acestea sunt dotate cu mii de mici adâncituri în banda de rulare, având rolul de a asigura o tracțiune optimă pe suprafețele acoperite de gheață.
Materialul
Anvelopele de iarnă au o compoziție de cauciuc mai moale decât cele pentru toate anotimpurile. Acest lucru înseamnă că sunt capabile să ofere o aderență și o tracțiune mult mai bune la temperaturi mai scăzute.
Performanța anvelopelor de iarnă este superioară în comparație cu anvelopele all-season. Datorită profilului special conceput și a compoziției materialului, anvelopele de iarnă oferă o manevrabilitate mai bună, un timp de frânare mai scurt și o aderență mai bună pe suprafețe alunecoase. Aceste caracteristici te ajută să faci față condițiilor dificile de iarnă, asigurând în același timp o călătorie sigură și confortabilă.
Pentru o protecție completă a vehiculului tău în sezonul de iarnă, nu uita să iei în considerare și covorașele tip tăviță care rețin zăpada topită și noroiul.
Cu toate acestea, anvelopele de iarnă au și câteva dezavantaje:
-
uzura acestora este mai rapidă la temperaturi ridicate, de obicei peste 7 grade Celsius, ceea ce înseamnă că ar putea fi necesar să le înlocuiești mai des;
-
performanța anvelopelor de iarnă pe drumurile uscate poate fi mai slabă, deoarece cauciucul lor moale poate duce la o aderență mai scăzută;
-
nivelul de zgomot produs de anvelopele de iarnă poate fi mai mare decât cel al anvelopelor all-season sau de vară, din cauza profilului lor adânc și a compoziției materialului.
Caracteristicile anvelopelor de vară
Sursă foto: Shutterstock
Anvelopele de vară sunt concepute pentru a oferi performanțe optime în condiții calde, pe carosabil uscat sau umed, când temperaturile pot atinge până la 40 de grade Celsius. Cu o bandă de rulare mai puțin adâncă și o compoziție rigidă și lipicioasă care oferă o aderență excelentă pe suprafețe uscate și umede, anvelopele de vară sunt special concepute pentru a oferi performanțe optime la temperaturi de peste 7°C.
Avantajele anvelopelor de vară sunt numeroase:
-
acestea oferă un control și o manevrabilitate superioare pe drumurile uscate sau umede, reducând distanța de frânare și îmbunătățind stabilitatea în curbe;
-
datorită structurii lor mai rigide, anvelopele de vară oferă o rezistență mai mică la rulare, ceea ce contribuie la economisirea combustibilului comparativ cu anvelopele all-season sau de iarnă;
-
acestea sunt mai silențioase în timpul rulării, oferind un confort mai mare în timpul conducerii.
Dezavantajul principal al anvelopelor de vară este că acestea nu pot fi utilizate în condiții de iarnă sau pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Performanța și aderența anvelopelor de vară scad semnificativ în astfel de condiții, ceea ce le face inadecvate pentru utilizare în aceste situații. De asemenea, durabilitatea anvelopelor de vară poate fi mai scăzută în comparație cu anvelopele all-season, deoarece sunt expuse la temperaturi mai ridicate și la uzură mai mare în timpul sezonului estival.
În timp ce anvelopele all-season oferă un echilibru decent între performanță, durabilitate și eficiență, anvelopele sezoniere se specializează în performanță optimă în anumite condiții de vreme. Pune în balanță caracteristicile acestora și alege anvelopele potrivite pentru nevoile tale!